Převzato ze
stránek www.minimalizacesikany.cz
Odborníci se shodují, že k šikaně je třeba přistupovat jako k závažné chorobě
skupiny, která se bez léčení může stát zhoubou. Výzkumy a praxe bohužel
ukázaly, že ani to nejlepší demokratické společenství neumí šikanování zcela
zabránit. Pokud ovšem budou vedení školy a pedagogové na řešení šikany odborně
připraveni a navíc podpořeni rodiči, bude možno se šikanou úspěšně bojovat.
Michal Kolář
zpracoval několik zásad pro rodiče a pro učitele:
Minimum pro rodiče:
-
1.
Rodiče by si
měli všímat nejrůznějších projevů, které by mohly být známkou šikany. Mohou to
být například změny chování a nálady dítěte, bolesti břicha před ranní cestou do
školy, poničené pomůcky, stálý nedostatek peněz atd.
-
2.
Pokud se dítě se
svým trápením svěří, je důležité, aby mu rodiče věřili a maximálně ho citově
podpořili.
-
3.
Je potřeba, aby
rodič zjistil, co, kdy, kde a jak se stalo.
-
4.
Následuje
návštěva školy. Nejlépe, když tam jdou oba rodiče. Zde je důležité informovat
třídního učitele a ředitele. Současně je nutné zjistit, zda je škola schopna
odborně pomoci. Rodiče se mohou přímo zeptat: „Jak to budete vyšetřovat? Jak
najdete vhodné svědky? Jak budete chránit naše dítě? Podle čeho poznáte
počáteční a pokročilá stádia šikanování? Jaké metody nápravy použijete? atd.
-
5.
Jestliže to
pedagogové neumí, potom se rodiče mohou obrátit na specialistu na problematiku
šikanování. Mohou ho nalézt v pedagogicko-psychologické poradně, středisku
výchovné péče nebo OS Společenství proti šikaně.
-
6.
Moc důležité je,
aby rodiče něco o šikaně věděli. K tomu jim může pomoci kniha „Bolest
šikanování“, která vyšla v nakladatelství Portál, „Skrytý svět šikanování“
(Portál 200) nebo „Sborník z první celostátní konference o školním šikanování“
konané v Olomouci 30. 3. 2004. Tyto odkazy lze získat na webu
www.minimalizacesikany.cz včetně odkazů na další servery.
Minimum pro pedagogy:
-
1.
Šikanování se ve
svém počátečním stádiu vyskytuje na všech školách. Z toho vyplývá, že k nezbytné
výbavě učitelů by měla patřit účinná metodika první pomoci.
-
2.
Řešení šikany
bychom mohli nazvat „pedagogickou chirurgií“. Všechny kroky musí být promyšlené
jako v šachové partii. Jinak hrozí vážné nebezpečí poškození oběti.
-
3.
Schéma pro
řešení počáteční šikany, kdy agresoři ještě nevnutili násilí ostatním a většina
dětí není na jejich straně:
-
a)
Odhad závažnosti
onemocnění skupiny a rozpoznání, zda nejde o neobvyklou formu šikanování
-
b)
Rozhovor
s informátory a oběťmi
-
c)
Nalezení
vhodných svědků
-
d)
Individuální,
případně konfrontační rozhovory se svědky
-
e)
Ochrana oběti
-
f)
Rozhovor
s agresory, případně konfrontace mezi nimi
-
g)
Výchovná komise
-
h)
Rozhovor
s rodiči oběti
-
i)
Práce s celou
třídou
-
4.
Některé omyly:
-
a)
snaha vyšetřovat
údajné agresory hned na počátku a ještě k tomu před třídou
-
b)
bezprostředně
konfrontovat výpověď týraného žáka s výpověďmi jeho mučitelů
-
5.
Pokročilá stádia
by měli řešit pouze specialisté na problematiku školního násilí a šikanování
ve spolupráci se školou.